Paym kan P2P betalingen echt laten doorbreken

Mobiel betalen met een smartphone wordt een echte hype en het aantal start-ups in die niche is nauwelijks nog bij te houden. Een van de specifieke extra’s van mobiel betaalverkeer is de peer to peer (P2P) optie. Kleine sommetjes die snel onderling kunnen geregeld worden met een smartphone transactie zouden een pak gebruikerscomfort kunnen geven. Bij al die initiatieven rijst de vraag of ze ook effectief een meerwaarde bieden en of ze tijds- en kostenefficiënt zijn.

KBC was een van de voortrekkers voor P2P betalingen in ons land. Het scashing systeem is echter enkel bruikbaar voor de eigen klanten van de bank en dat lijkt een te beperkte amplitude om het systeem tot een succes te laten uitgroeien. Scashing is bovendien gebaseerd op de uitwisseling van QR-codes. Je hebt dus fysieke nabijheid nodig wat de mogelijkheden van het systeem verder beperkt.

BNP Paribas zette P2P breder in de markt met Easy Transfer. Klanten van de bank kunnen via die app tot 250 euro per dag betalen aan iedereen met een mobiel telefoonnummer. Ontvangers moeten dus geen klant van de bank zijn en ze moeten zelfs geen smartphone hebben. Ze moeten wel geregistreerd zijn in het systeem van BNP Paribas Fortis. Als dat niet het geval is en iemand wil toch een betaling doen krijgen ze daarvoor een uitnodiging.

De lancering van de app van Bancontact zal P2P betalingen allicht pas echt een belangrijke ondersteuning geven. De meeste belangrijke banken in België werken via Bancontact en ze krijgen dus de mogelijkheid om via dat kanaal P2P aan te bieden. Het nadeel van de app van Bancontact is dat hij ook op QR-codering gebaseerd is en dat de betalingen dus een fysieke nabijheid vereisen.

 

Paym wijst de weg

In het Verenigd Koninkrijk is Paym een voorbeeld van hoe P2P het betalingsverkeer echt efficiënter kan maken. Klanten van negen belangrijke banken kunnen hun mobiel telefoonnummer registreren om mobiel een betaling te ontvangen. Het mobiel telefoonnummer volstaat om geld te ontvangen maar om zelf te betalen moet de gebruiker een smartphone hebben en de betaalapp van zijn bank inladen.

Voor het einde van 2014 sluiten nog zes andere banken aan bij het systeem.

Uit een studie van Consumer Intelligence blijkt dat 39% van de doelgroep tussen 18 en 34 jaar de app wil gebruiken. Over alle leeftijdscategorieën gemeten is dat 25%.

Betalingen via Paym worden bijna onmiddellijk gesetteld en dat is uiteraard een zeer belangrijke troef. De combinatie van eenvoud en directe transferts maakt Paym tot een voorbeeld van innovatie dat ook effectief de efficiëntie verhoogt.

TIP: MOBILE BANKING SUMMIT | 09.09.2014 – 10.09.2014

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.